Proč se vlastně majitelé zbavují svých firem, které pracně budovali a léta se snažili, aby prospívaly? Důvodů může být hned několik, např. chcete větší finanční hotovost, to, co děláte, vás už nenaplňuje nebo se vám zdá, že už jste se vyčerpali při vymýšlení nových nápadů a inovací. Nebo se může jednat jen o tzv. „únavu materiálu“.
Co vám prodej přinese v první řadě
Samozřejmě peníze, to, co jste investovali, práce, kterou jste odvedli, čas, který jste vaší firmě obětovali, a to i ze svého soukromí, prostě je toho celá řada.
Jak na to
Pokud už jste pevně rozhodnuti, nastává čas příprav. A rozhodně neplýtvejte časem. Je třeba dát jasně vědět, co nabízíte, a to hodně podrobně, aby zájemci neměli pocit, že kupují zajíce v pytli. Najevo dejte také to, co vám samotným prodej, kromě peněz, přinese. To, co je třeba napravit, udělejte jako první krok, jestliže máte zaměstnance, dejte jim více důvěry a také jim svěřte náročnější úkoly. Ač se taková opatření nezdají nezbytnými, mohou navýšit cenu firmy.
Kudy kam
To by nebyly Čechy, aby se tady všechno „nevykecalo“. Jinak tomu nebude ani v případě, kdy budete nabízet svoji firmu k prodeji. Donese se to dříve či později i těm, u kterých byste raději, aby o prodeji nevěděli. Tuto informaci samozřejmě nad rámec ve velkém nikde nerozšiřujte a totéž chtějte i po svých zaměstnancích.
Za kolik
Při prodeji se cena stanoví v několika směrech. Důležitý je výnos a zavedenost na trhu, přízeň klientely, místo podnikání, loajalita zaměstnanců a jejich nápady, šlapající účetnictví, styky s konkurencí a vzájemné vztahy. Prostě vše pozitivní, co firmu udělalo takovou, jakou ji máte aktuálně a jakou nabízíte.
A samozřejmě vše smluvně ošetřit k oboustranné spokojeni prodávajícího a kupujícího. Podmínky by měly být jasné všem a neměly by v nich být žádné nejasnosti. To vše by mělo proběhnout pod taktovkou erudovaného právníka.